La Corporació tira avant la licitació del contracte municipal de manteniment dels parcs i jardins i l'autoreglament del Pressupost Participatiu de 2026
El ple aprova per unanimitat atorgar la ‘Distinció Europa’ a Enrique Ballester Chofre

El ple de l'Ajuntament de Benidorm ha aprovat per unanimitat la concessió de la ‘Distinció Europa’ a l'empresari Enrique Ballester Chofre, un reconeixement que concedix l'Ajuntament a persones, institucions o organismes destacats per la seua contribució a la cohesió del continent coincidint amb la celebració del Dia d'Europa, que es commemora el 9 de maig. Un reconeixement, elevat a ple per la Junta de Portaveus a proposta de l'alcalde Toni Pérez, en la qual es definix a Ballester com un “exemple d'integració i de servici a la comunitat”.
Nascut el 8 de maig de 1943 a Alger, a l'Algèria francesa, on la seua família s'havia instal·lat anys abans després de completar un procés migratori habitual en aquells temps, Enrique Ballester és “un benidormer nascut allà, de pares de per ací”. La seua infància i adolescència van transcórrer a Alger, on va viure fins als últims dies de juny de 1962, en ple procés de descolonització del país després de la Guerra d'Independència, quan la família Ballester Chofre, igual que un milió d'europeus, ix d'Algèria rumb a Marsella, i d'ací a París, on Enrique ingressarà a l'Escola de Comerç.
En 1965, recala a Benidorm unint-se a l'activitat immobiliària iniciada poc temps abans pel seu pare a l'atzar del desenvolupament turístic i urbanístic de la ciutat. Al costat d'ell construiria algunes promocions i edificis icònics de la segona meitat de la dècada dels seixanta, com els complexos Ensenada, Rincón Español, Odeman, Ílice, Copacabana o Flecha. Més tard diversifica la seua activitat professional, obrint-se a altres sectors empresarials com l'automoció, la nàutica, la restauració o l'oci, generant més d'un centenar de llocs de treball a Benidorm.
En el pla personal, Enrique Ballester Chofre ha format i vist créixer la seua família a la ciutat, inculcant als seus quatre fills i quatre nets l'amor per Benidorm que ell mateix ha demostrat des que va fer del municipi la seua llar fa ara seixanta anys. En este temps, ha destacat sempre pel seu caràcter altruista i el seu compromís amb causes socials, destacant la seua implicació amb el Centre Doble Amor i l'impuls d'accions d'interés i impacte comunitari a través del Rotary Club, entitat de la qual va ser president fundador en 1994 i de la qual va estar al capdavant de nou en el període 2014-2015; així com per la seua implicació en la vida social i festera de Benidorm, exercint com majoral en diverses ocasions i com a president de la Comissió de Festes en 1987.
Amb tot, la proposta acordada per la Junta de Portaveus i que s'ha ratificat en ple, arreplega que “des que arribara a la ciutat fa sis dècades, Enrique Ballester Chofre ha fet de Benidorm la seua terra, sa casa, sent tot un exemple d'integració i de servici a la comunitat”, motius que ho fan mereixedor d'esta ‘Distinció Europa 2025’. El lliurament d'este reconeixement tindrà lloc en l'acte institucional amb motiu del Dia d'Europa que l'Ajuntament de Benidorm celebrarà el pròxim dia 9 de maig.
El ple ha aprovat així mateix per unanimitat l'autoreglament de Pressupost Participatiu de 2026, aprovat prèviament en el si del Consell Veïnal. La regidora Ana Pellicer ha ressaltat que és “una gran eina per a posar en valor la democràcia participativa”. El pressupost participatiu tracta cada any d'adequar les inversions municipals a les demandes dels veïns, “que després són avaluades pels tècnics per a conéixer la viabilitat de dur-les a terme” ha dit.
Pellicer ha indicat que des de l'any 2015 gràcies a les inversions proposades pel pressupost participatiu s'ha aconseguit “millorar l'accessibilitat, comptar amb una nova passarel·la per als vianants, voreres accessibles, la passarel·la per als vianants de Ponent, la retirada d'elements que dificultaven la mobilitat per als vianants, una eixida a l'avinguda la Vila Joiosa, rebaixes en encreuaments d'avingudes, s'han creat i remodelat parcs per a majors i xicotets, també elements bio saludables, nous espais públics en Finca Barrina, la renovació de lluminàries i elements urbans, s'ha obert una àmplia zona de jocs infantils i ‘agility’ per a mascotes en l'avinguda Marina Baixa i moltes més accions”.
En la sessió ha tirat avant amb el vot favorable de tots els grups de la Corporació la continuïtat del contracte de servici de funcionament i manteniment del sistema de sanejament i depuració de l'EDAR de Benidorm a la mercantil Aquambiente Servicis per al Sector de l'Aigua SAU. L'edil de Cicle de l'Aigua, José Ramón González de Zárate, ha qualificat de “fonamental la continuïtat” perquè es tracta d'“una prioritat en la depuradora i és un servici essencial a la ciutat”. El regidor ha aclarit que una vegada estiguen els nous plecs, el contracte tornarà a ple per a ser aprovat.
També per unanimitat ha tirat avant una proposta elevada a ple pel regidor de Mobilitat, Francis Muñoz, per a la transformació d'una llicència ordinària de taxi convencional a llicència de taxi adaptat per a persones amb mobilitat reduïda. L'edil ha destacat que “el nombre de vehicles adaptats en l'actualitat no aconseguix per a atendre la demanda existent tant de persones residents, com de turistes que visiten la nostra ciutat” i que la transformació de llicències de taxi ordinari a vehicles adaptats per a persones amb mobilitat reduïda és “una iniciativa que aporta múltiples beneficis socials i econòmics, ja que promou la inclusió, millora la qualitat de vida de les persones amb discapacitat i enfortix la responsabilitat social del sector del transport”. Francis Muñoz ha advocat per “impulsar polítiques i programes que faciliten i fomenten esta transformació” i ha animat a més conductors d'este servici de taxis a sumar-se a esta.
El ple ha aprovat també en esta sessió ordinària del mes d'abril la licitació del nou contracte municipal per al manteniment dels parcs i jardins, amb un pressupost base de licitació de 10.578.956,43 euros i una duració prevista del contracte de cinc anys. El regidor de l'àrea, José Ramón González de Zárate, ha assenyalat que un dels aspectes més significatius del nou contracte és la incorporació del manteniment del parc urbà del Moralet, que suposa un increment de 74,44 hectàrees a la superfície de parcs i jardins existent en el municipi i que la superfície total subjecta al contracte és d'1.738.718,59 metres quadrats, enfront dels una mica menys de 830.000 que s'arreplegaven en l'anterior contracte, dins de la qual s'inclouen els parcs urbans, zones enjardinades, arbratge viari, jardineres, estructures florals, col·legis públics, espais verds viaris, labors de jardineria efímera, parcs periurbans, jardineria de totes les zones esportives i altres zones municipals dotades i habilitades com a espais verds, entre elles les corresponents als dos cementeris municipals.
L'edil de Parcs i Jardins ha manifestat que en els últims anys “hem intentat fer una ciutat més amable, posant una planta, un arbre, allà on hem pogut”, duplicant en huit anys la superfície verda de la localitat, i ha recordat que el plec per a l'adjudicació d'este servici “ha sigut elaborat per la Universitat d'Alacant, millora la qualitat del servici actual i ens dona marge per a fer una ciutat cada vegada més amable, més acollidora i més còmoda”.
González de Zárate ha recordat que la labor desenvolupada en els últims anys en matèria mediambiental ha guanyat a Benidorm reconeixements en l'àmbit nacional i internacional i ha defensat que amb este plec “es continuarà mantenint la qualitat del servici”. La proposta ha tirat avant amb el vot favorable dels 16 regidors del grup popular i el de l'edil de Vox, enfront de l'abstenció dels set regidors socialistes.
Rebuig a la retallada prevista en els Jutjats de Benidorm
Un altre dels punts que ha tirat avant amb el suport dels 16 regidors del PP i edil de Vox, i el vot en contra del PSOE, és la moció presentada pel grup municipal popular per a “exigir al Ministeri de Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts, que revertisca la iniciativa de suprimir un Jutjat d'Instrucció de Benidorm per a reconvertir-lo en Secció de Violència sobre la dona i reforce esta secció amb el nomenament d'un nou jutge per a Benidorm, sense supressió de cap plaça”. La portaveu adjunta, Mónica Gómez, ha defensat que es tracta d'“una petició que realitza el govern local de Benidorm en defensa dels interessos dels ciutadans de Benidorm, perquè el que està en joc és la seguretat de la nostra ciutat i la prestació d'uns bons servicis en la justícia”.
Gómez ha recordat que jutges, lletrats de l'Administració de Justícia, els fiscals i tots els que treballen en la justícia a la nostra ciutat estan en contra de la supressió d'esta sala d'Instrucció i que tots estos col·lectius “han dirigit escrits al Ministeri i ens han demanat que l'Ajuntament, als 25 regidors d'esta Corporació, que els donem suport en esta reivindicació”, perquè “és inconcebible que Benidorm passe a tindre de cinc a tres jutjats d'Instrucció en els últims anys, un perjudici directe per als ciutadans i les víctimes dels delictes, que tindran una justícia més lenta i més tardana si s'executa esta mesura”.
Així mateix, s'ha adonat en ple de diversos assumptes, com la liquidació del Pressupost General de l'exercici 2024; la Provisió del Tribunal Suprem d'inadmissió a tràmit del recurs de cassació número 7167/204 i del Decret del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana pel qual es declara ferma la sentència núm. 343 de data 23 de maig de 2024, dictada en el recurs d'apel·lació núm. 237/2022. APR7; de l'informe d'intervenció de 16 d'abril de 2025 que té com a assumpte “Avaluació del compliment dels objectius d'Estabilitat Pressupostària, de la Regla de Despesa, de la Sostenibilitat Financera i del deute comercial en els termes de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i sostenibilitat pressupostària, a la vista de la Liquidació del Pressupost General de l'exercici 2024 de l'Ajuntament; i del decret núm. 1372/2025, de data 3 d'abril de 2025, d'Ampliació delegació en matèria de Pagaments a justificar, publicat en el BOP Núm. 76 de 23/04/2025.

