La Generalitat testarà a Benidorm un projecte pilot per a modernitzar la gestió del taxi amb dades en temps real
Es tracta d'una plataforma intel·ligent que permet conéixer a cada moment les parades amb més demanda, temps d'espera o vehicles disponibles per a modular millor el servici
La Generalitat Valenciana ha presentat a Benidorm el projecte pilot ‘*QIMOB per a Taxi’, una plataforma intel·ligent de dades que testarà a la ciutat i que perseguix modernitzar la gestió del taxi amb l'estudi i encreuament de dades reals. El regidor de Mobilitat del Consistori benidormer, Francis Muñoz, i el director general de Transports i Logística de la Generalitat, Manuel Ríos Pérez, l'han presentat a tècnics municipals i de la Conselleria; membres del cos de la Policia Local i representants del sector del taxi, per a donar a conéixer el seu funcionament i les millores que pot oferir per a gestionar el servici. En esta presentació també ha sigut present el regidor de Seguretat Ciutadana, Jesús Carrobles.
L'eina es compon d'una app professional que registra l'activitat amb mínima interacció, un motor d'anàlisi de recorreguts i temps, i un quadre de comandament amb indicadors, mapes i alertes i, a més, convertix l'activitat real del servici en informació útil per a professionals, associacions i administració. Així, els taxistes podran consultar dades com l'ocupació, l'històric de les parades o l'activitat per llicència i conductor, oferint “una informació molt útil i valuosa per a poder modular el servici en funció de la demanda a cada moment”, segons ha explicat el regidor de Mobilitat.
Per a l'Ajuntament i les associacions, el sistema oferix una visió agregada de les 232 llicències, que permet conéixer qüestions com la demanda per zones i parades, els temps d'espera, les parades desateses o en les quals hi ha més vehicles en espera o el servici disponible de taxis adaptats i ECO, la qual cosa facilita la presa de decisions a l'hora de distribuir els cotxes disponibles a cada moment. A més, ajudarà a planificar reforços en moments àlgids de demanda, com per exemple a l'estiu o ponts vacacionals, i també coincidint amb la celebració d'esdeveniments com el Benidorm Fest.
El projecte arreplega només les dades que realment necessita i protegix la identitat de les persones. Cada professional pot consultar únicament la informació sobre la seua activitat, mentre que l'Ajuntament només veu dades generals i indicadors anonimitzats. La idea és que tots puguen organitzar-se i treballar més ben junts, no vigilar ni controlar al conductor.
El pilot s'avaluarà amb sis indicadors: cobertura, espera, eficiència, adopció, qualitat de la dada i impacte en emissions. “Volem que el taxi de Benidorm compte amb dades reals per a decidir millor, ja que en una ciutat com la nostra, la dada és el que ens dona el relat: ens explica què passa de veritat, on i a quina hora, més enllà de les percepcions”, ha manifestat Francis Muñoz. Així mateix, el responsable de Mobilitat ha afirmat que “la tecnologia acompanya, però el taxista decidix” i que “amb esta eina pretenem facilitar-los esta presa de decisions perquè siga més eficient i ajustada a la realitat”.
Per part seua, el director general de Transports i Logística de la Generalitat ha explicat que “el taxi és un servici públic essencial i ha de continuar adaptant-se a les noves necessitats de mobilitat”. Per a Manuel Ríos, “eines com esta ajuden el sector a modernitzar-se i a continuar oferint un servici de qualitat a ciutadans i visitants”.

