La mostra reunix dos dels projectes més reconeguts de l'artista: 'Los Hijos del Ciervo’ i ‘Spanish Files’
El Museu Boca del Calvari alberga des d'este divendres ‘Del bosque a las estrellas’, del fotògraf José Luis Carrillo
El Museu Boca del Calvari de Benidorm albergarà a partir d'este divendres, 31 d'octubre, l'exposició ‘Del bosc a les estreles’, una mostra doble del fotògraf José Luis Carrillo que reunix dos dels seus projectes més reconeguts: ‘Els Fills del Cérvol’ i ‘Spanish Files’. La regidora de Patrimoni Històric i Cultural, Ana Pellicer, ha explicat que ‘Del bosque a las estrellas’ agrupa “dos treballs que compartixen una mateixa inquietud: la cerca del pensament màgic, d'allò que escapa a la raó, però que continua bategant en l'imaginari col·lectiu del nostre país”.
La inauguració de l'exposició tindrà lloc a partir de les 19 hores i inclourà un recorregut per la mateixa en companyia de l'autor, que oferirà algunes claus amb les quals interpretar l'obra, així com d'alguns dels protagonistes de la mostra. Per això, l'edil de Patrimoni Històric i Cultural ha convidat públicament la ciutadania a “participar en este acte i gaudir d'un treball tant personal com bell, que submergix l'espectador en un recorregut que va del real a l'inexplicable i que segur que no deixa indiferent a ningú”.
‘Los Hijos del Ciervol’
La Vall de l'Alt Tajo, entre Guadalajara i Terol, és un dels territoris més despoblats d'Europa. En este agrest paisatge, on la naturalesa imposa la seua llei, sobreviuen els ressons d'una cosmogonia ancestral heretada dels pobles cèltics.
Allí, el cérvol —símbol de Cerunnos, el déu banyat i senyor del bosc— continua sent una presència viva en l'imaginari popular.
En ‘Los Hijos del Ciervol’, José Luis Carrillo documenta als últims habitants d'este territori màgic, hereus d'una visió del món que sembla detinguda en el temps. Els seus retrats, paisatges i escenes quotidianes revelen la pervivència d'un pensament arcaic que connecta a l'ésser humà amb la terra i els animals.
Una mirada poètica i antropològica sobre una comunitat que, aïllada per la despoblació, conserva intacte un mode d'entendre la vida i la naturalesa.
Este projecte ha rebut el Premi de l'Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert 2025, el Premi Revela’t 2022 i forma part de la prestigiosa col·lecció ‘Los cuadernos de La Kursala’, a més d'haver sigut exposat en festivals i centres d'art de tot el país.
‘Spanish Files’
Entre els anys 70 i 80, Espanya va viure una autèntica febre pel fenomen OVNI. Els albiraments omplien les portades dels periòdics, els noticiaris obrien amb misteriosos testimoniatges i els ufòlegs eren personatges mediàtics. Dècades després, l'interés mediàtic s'ha esvaït, però els casos continuen produint-se. I també les preguntes.
Impulsat per experiències personals sense explicació, José Luis Carrillo emprén en ‘Spanish Files’ una investigació fotogràfica i documental per tota Espanya, seguint el deixant de J. J. Benítez i altres investigadors del misteri.
A través de fotografies, documents originals, retalls de premsa, informes militars i material d'arxiu, l'autor proposa una reflexió sobre la fe, el dubte i la necessitat humana de creure en el desconegut.
Esta exposició, produïda pel Centre Andalús de Fotografia (CAF), reunix 50 fotografies i centenars de documents que conformen un arxiu visual únic sobre la història del fenomen OVNI a Espanya.
Entre el mite i la realitat
En conjunt, ‘Del bosquec a las estrellas’ proposa un viatge des del terrenal i ancestral de 'Los Hijos del Ciervol’ fins al còsmic i inagafable de ‘Spanish Files’. Una travessia entre la terra i el cel, entre la memòria col·lectiva i el passat que indaga en la forma en què l'ésser humà construïx la seua relació amb la realitat a través del pensament màgic.
Tots dos treballs aborden temes profundament lligats a la identitat i la història recent d'Espanya. En ells, José Luis Carrillo documenta fragments de la nostra realitat i del nostre passat, però el fa buscant la petjada del mite, la mística i l'espiritualitat que encara perviuen sota la superfície del quotidià.
L'exposició podrà visitar-se en el Museu Boca del Calvari des d'este divendres i fins al mes vinent de gener, amb entrada gratuïta i en l'horari d'obertura d'este centre municipal. En concret, de dilluns a diumenge, de 12 a 20 hores.