L'activitat, impulsada des de l'àrea de Patrimoni Històric i Cultural, es desenvolupa este cap de setmana
Benidorm participa en les Jornades Europees d'Arqueologia amb visites guiades al Tossal i a la col·lecció museogràfica del Boca del Calvari

Un any més, el que fa quatre ja, Benidorm tornarà a participar de manera activa en les Jornades Europees d'Arqueologia que es desenvoluparan este cap de setmana en nombrosos països a iniciativa de l'Institut Nacional d'Investigació Preventiva francés. Enguany, segons ha avançat la regidora de Patrimoni Històric i Cultural, Ana Pellicer, l'atenció se centrarà en el ‘castellum’ del Tossal de La Cala i en la col·lecció museogràfica del Tossal que es troba en el Museu Boca del Calvari.
Esta activitat es desenvoluparà des del divendres 13 al diumenge 15 de juny i consistirà bàsicament en visites guiades a la col·lecció museogràfica del Tossal de la Cala en el Museu Boca del Calvari i en visites guiades al ‘castellum’ romà del Tossal. Pellicer ha destacat que enguany les activitats “se centren també en el Boca del Calvari pel 700 aniversari, i per això es faran visites a l'exposició del Museu on es poden vore els documents relacionats amb la carta de Poblament que es mostren a la Sala d'Arqueologia ‘Luis Duart i Alabarta’”.
Pel que fa a les primeres, les visites al Boca del Calvari, les mateixes tindran lloc el dissabte i diumenge a les 19 i a les 20 hores. Són dirigides a tots els públics i són gratuïtes. Les reserves per a acudir, no obstant això, hauran de fer-se a través del correu electrònic visitatossal@benidorm.org de dilluns a divendres fins a les 14 hores.
Es recorda així mateix que es disposa d'accessibilitat per a les persones amb discapacitat visual. Les visites tindran una duració aproximada de 45 minuts.
D'altra banda, les visites guiades al ‘castellum’ es realitzaran a les 17.00, 18.00 i 19.00 hores del divendres i a les 10.00, 11.00, 12.00 i 13.00 hores del diumenge. De la mateixa manera, les reserves hauran de fer-se en el correu visitatossal@benidorm.org de dilluns a divendres fins a les 14 hores. “Igual que les visites a la col·lecció museogràfica, l'activitat es dirigix a tots els públics i tindrà caràcter gratuït. Les persones amb dificultats motrius, discapacitat visual o auditiva tenen garantida la seua accessibilitat en disposar de dos cadires elèctriques, panells i audioguies en espanyol, valencià i anglés” ha precisat Pellicer. La Regidoria recorda, a més, que es poden fer visites en general al jaciment arqueològic de dilluns a divendres de 8 a 20 hores i dissabtes i diumenges de 9 a 20 hores.
En les visites guiades al Tossal, “un arqueòleg explicarà als visitants la història del fortí, com vivien els soldats romans que l'habitaven i quins han sigut els materials més importants trobats en les diferents campanyes d'excavacions” ha indicat Ana Pellicer. L'edil ha destacat que “el Tossal de la Cala és un dels llocs més emblemàtics de la nostra ciutat, no sols pel seu component històric i arqueològic sinó també per la seua ubicació, per la qual cosa viure-hi a boqueta nit n'és una experiència única”.
El jaciment del Tossal de La Cala va ser excavat en els anys quaranta del passat segle pel Pare Belda i en 1965 pel professor M. Tarrradell, datant les restes arqueològiques entre els segles II i I a. C. Des de l'any 2013 les excavacions dutes a terme per la Universitat d'Alacant han revelat que es tractava d'un assentament romà ocupat pels exèrcits de Quint Sertori durant la Guerra de Seretori.
La muralla i els materials trobats confirmen que el Tossal va ser un fortí o ‘castellum’ construït com a part d'un pla de fortificació de la costa nord alacantina, al voltant de l'any 77 aC. El jaciment formava part d'una cadena d'enclavaments militars costaners en la marina, situats en penya-segats i cales de difícil accés, que controlaven el trànsit naval.


